JAN SZCZEPKOWSKI
Jan Szczepkowski urodził się 8 marca 1878 w Stanisławowie w Galicji jako syn Alojzego Szczepkowskiego (1839-1916) - urzędnika kolejowego i Józefy z Kuczyńskich (1840-1891). Dorastał w rodzinie pielęgnującej wartości patriotyczne. W swoich wspomnieniach przytacza fakt, iż jego matka w wieku 13 lat zaangażowała się w pomoc powstańcom styczniowym we Lwowie.
W 1891 roku rozpoczął naukę rzeźbiarstwa ornamentalnego w Cesarsko-Królewskiej Szkole Zawodowej Przemysłu Drzewnego. Według badającej twórczość artysty Katarzyny Chruździńśkiej – Uhera w tym okresie należy upatrywać genezy stylu, jaki prezentował w latach 20. Choć sam w swoich wspomnieniach nie odnosi się ze zbytnim sentymentem do tego okresu, zdawał sobie sprawę, że to właśnie tam miał pierwszy kontakt z Podhalem i sztuką ludową. W szkole posiadł praktyczną znajomość rzemiosła snycerskiego, która w późniejszych latach wielokrotnie okazała się użyteczna.
Jan Szczepkowski w czasach krakowskich, ok. 1900-1914
Jan Szczepkowski w mundurze polskim
W 1900 roku Szczepkowski otrzymał propozycję stanowiska kierownika artystycznego w biurze inż. arch. Floriana Wyganowskiego. Wiązała się ona z pracą przy Wystawie Jubileuszowej z okazji 700-lecia Rygi. Pobyt przerwało wezwanie do stawienia się w Krakowie w celu odbycia służby wojskowej w armii austriackiej. Była to tzw. służba jednorocznych ochotników, zakończona egzaminem oficerskim i przeniesieniem do rezerwy. W późniejszych latach Szczepkowski podjął pracę w Żeńskiej Szkole Sztuk Pięknych i Sztuki Stosowanej (Przemysłu Artystycznego). W 1902 został kierownikiem artystycznym działu majoliki w fabryce fajansów Józef Niedźwiecki i Spółka w Dębnikach pod Krakowem.
W roku 1907 otrzymał roczne stypendium Czartoryskich i wyjechał do Paryża. Stypendium przedłużyło się do dwóch lat. Przy przedłużeniu – które było poprzedzone podaniem Szczepkowskiego – nie bez znaczenia było poparcie Auguste’a Rodina. Rzeźbiarz wywarł na niego duży wpływ, a Szczepkowski lubił nazywać się uczniem Rodina. Choć praktyki jako takiej u niego nie odbywał. Obcował jednakże z jego dziełami i ich twórcą. Z podobną atencją wypowiadał się o Emilu A. Bourdell’u, tyle że ich relacja miała znamiona bardziej przyjacielskie niż mistrz-uczeń.
Maria i Jan na ławce na świeżo wytyczonej ulicy w Milanówku
Jan Szczepkowski razem z żoną Marią
Szczepkowski wrócił następnie do Krakowa i swojego życia towarzyskiego. Poznał wtedy obiecującą aktorkę Marię Morozowicz, córkę znanego aktora Rufina Morozowicza. Znajomość przerodziła się w coś poważniejszego. Para wzięła ślub 18 maja 1913 r. w kościele bernardynów w Krakowie. Świadkami zostali rzeźbiarz Xawery Dunikowski i prawnik Albin Chęciński. Młoda para w podróż poślubną udała się do Włoch.
W 1914 r. jako delegat Akademii Krakowskiej w charakterze jurora, odbył podróż do Bułgarii obradować w konkursie na pomnik bułgarskiego bohatera narodowego Hadżi Dimitra. W tym samym roku został zmobilizowany do armii austro-węgierskiej. W Krakowie pozostawił będącą w ciąży młodą żonę. Niedługo później poważnie ranny (prawdopodobnie 3 V 1915 r. w bitwie pod Kraśnikiem) i niezdolny do dalszej służby został przydzielony do Kriegsgräber-Abteilung – oddziału zajmującego się budowaniem cmentarzy wojskowych.
W roku 1916 zmarł jego ojciec. Pod koniec wojny odwiózł żonę i córkę Hannę do domu teściów w Milanówku. Pod koniec 1918 r. Szczepkowski został zwolniony ze służby. W lipcu roku 1920 wstąpił jako ochotnik do Wojska Polskiego. Nie służył zbyt długo, bo demobilizacja oficerów ochotników nastąpiła już w grudniu tego samego roku.
Lata 20. i 30. dwudziestego wieku były okresem największych sukcesów artystycznych i zawodowych. Przełomowy dla jego twórczości był rok 1925. Na Międzynarodowej Wystawie Sztuk Dekoracyjnych i Nowoczesnego Przemysłu w Paryżu odniósł jeden ze swoich największych sukcesów. Duża w tym rola mianowanego na Generalnego Delegata Polski na Wystawę Jerzego Warchałowskiego. Warchałowski wybrał artystów najbliższych mu ideowo i estetycznie z kręgów poszukujących polskiego stylu narodowego. Taka jednolitość polskiego działu przy zachowaniu wysokiego poziomu wszystkich prac przełożyła się na wielki sukces polskich wystawców w postaci 172 nagród. Najbardziej spektakularnym sukcesem był zakup przez rząd francuski Kapliczki Bożego Narodzenia Jana Szczepkowskiego. Szczepkowski otrzymał za ołtarz Grand Prix i Legię Honorową. Otworzyło to także najaktywniejszy okres w życiu zawodowym artysty. W tym czasie powstały m.in. dekoracyjny płaskorzeźbiony fryz na rotundzie sali obrad Sejmu RP (1927–1928) czy fryz dla Teatru Ateneum (1929) zniszczony w 1939 r.
Jan Szczepkowski w milanowskim ogrodzie
Jan Szczepkowski przy stole kreślarskim (1936r.) NAC
Jan Szczepkowski odtwarza model pomnika Adama Mickiewicza w Warszawie w pracowni Przedsiębiorstwa Sztuk Pięknych
Nekrologi artysty w Życiu Warszawy Nr 45 (6326) piątek, 21 lutego, 1964 r.
Grób Jana Szczepkowskiego na cmentarzu powązkowskim w Warszawie
Źródła informacji:
Bartoszek Monika, Jan Szczepkowski, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Orońsko, 2014
Chrudzimska – Uhera Katarzyna, JAN SZCZEPKOWSKI, ŻYCIE I TWÓRCZOŚĆ, Urząd Miejski w Milanówku, 2008 r.
Chrudzimska-Uhera Katarzyna, Małżeństwo z rozsądku? : czyli o artystycznych dylematach i kompromisach w czasach władzy ludowej, w oparciu o działalność społeczną, wypowiedzi i projekty rzeźbiarskie Jana Szczepkowskiego z lat 1945-1964, Saeculum Christianum : pismo historyczne
Chrudzimska-Uhera Katarzyna, O rzeźbiarzu (nieco) zapomnianym, Niepodległość i Pamięć 17/1 (31), 257-271, 2010
Chrudzimska-Uhera Katarzyna, Prof. Jan Szczepkowski i jego dzieło (1878-1964), Milanówek Miejsce Magiczne pod red. Andrzeja Pettyna, Towarzystwo Miłośników Milanówka, 2005
Szczepkowski Jan, Wypukłe i wklęsłe. Wspomnienia, Wstęp, opracowanie i komentarz Katarzyna Chrudzimska - Uhera, Urząd Miasta Milanówka, Milanówek, 2010
Kalendarium
- 1878, 8 marcanarodziny w Stanisławowie
- 18.09.1891- 13.07.1895edukacja w C. K. Szkole Zawodowej Przemysłu Drzewnego
- 1891śmierć matki
- 1895-1900studia na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie
- 1901kierownictwo artystyczne w biurze inż. arch. Floriana Wyganowskiego w Rydze
- 1901/1902roczna obowiązkowa służba wojskowa w c.k. armii austriackiej w 13 pułku piechoty
- 1901podjęcie pracy w Żeńskiej Szkole Sztuk Pięknych i Sztuki Stosowanej dla kobiet w Krakowie
- 1902-1905kierownictwo artystyczne działy majoliki w fabryce fajansów Józef Niedźwiecki i Spółka w Dębnikach pod Krakowem
- 1907-1908pobyt w Paryżu na stypendium Fundacji Książąt Czartoryskich
- 1913, 18 majaślub Jana Szczepkowskiego z Marią Morozowicz
- 1914, lipiecpodróż do Bułgarii w charakterze jurora konkursu na pomnik Hadżi Dimitra
- 1914-1918I Wojna Światowa, służba w c.k. armii, przydział do Kriegsgräberabteilung – oddziału zajmującego się budowaniem cmentarzy wojskowych, służba w Komendzie Stacyjnej Obozu Jeńców w Wadowicach
- 1916śmierć ojca
- 1920służba ochotnicza w Wojsku Polskim
- ok. 1921-1936praca pedagoga, a od 1923 r. dyrektora w Miejskiej Szkole Sztuk Zdobniczych i Malarstwa w Warszawie
- 1925zdobycie Grand Prix Międzynarodowej Wystawy Sztuki Dekoracyjnej i Przemysłu w Paryżu
- 1939-1945Szczepkowski przebywa w Milanówku
- od 1945Szczepkowski organizuje i działa w strukturach Związku Artystów Polskich Plastyków, przewodniczy Radzie Centralnego Instytutu Kultury
- 1964, 17 lutegośmierć Jana Szczepkowskiego
Kalendarium pochodzi ze wspomnień Jana Szczepkowskiego „Wypukłe i wklęsłe” w opracowaniu i z komentarzem Katarzyny Chrudzimskiej - Uhera. Szczepkowski Jan, Wypukłe i wklęsłe. Wspomnienia, Wstęp, opracowanie i komentarz Katarzyna Chrudzimska - Uhera, Urząd Miasta Milanówka, Milanówek, 2010
Kalendarium pochodzi ze wspomnień Jana Szczepkowskiego „Wypukłe i wklęsłe” w opracowaniu i z komentarzem Katarzyny Chrudzimskiej - Uhera. Szczepkowski Jan, Wypukłe i wklęsłe. Wspomnienia, Wstęp, opracowanie i komentarz Katarzyna Chrudzimska - Uhera, Urząd Miasta Milanówka, Milanówek, 2010
Jan Szczepkowski (z prawej) z architektem Kazimierzem Skórewiczem (w fotelu) na podwórzu gmachu Sejmu
Jan Szczepkowski w gronie kolegów (1914 r.)
Jan Szczepkowski wraz z żoną Marią i teściową Walerią Morozowicz zaraz po powrocie z podróży poślubnej do Włoch
Szopka Zielonego Balonika (ok. 1908 r.) Polona
Anioł z trąbką NAC
Anioł ze skrzypcami NAC
Projekt pomnika Wojciecha Bogusławskiego NAC
Odlew postaci Wojciecha Bogusławskiego (1936 r.) NAC
Maska pośmiertna Marszałka Józefa Piłsudskiego 1935 r. NAC
Projekt konkursowy autorstwa artysty rzeźbiarza Jana Szczepkowskiego na pomnik marszałka Józefa Piłsudskiego na placu Na Rozdrożu w Warszawie
Projekt konkursowy autorstwa artysty rzeźbiarza Jana Szczepkowskiego, który otrzymał I nagrodę, 1926r. NAC
Aniołek lub pastuszek adoracyjny
Afisz zapraszający na zabawę taneczna organizowaną przez Zielony Balonik
Projekt jednego z licznych cmentarzy wojennych wykonany w okresie pracy w Kriegsgräber-Abteilung
Karykatura pisarza Benedykta Hertza. Z tyłu dopisek Benedykt Hertz w urżniętym widzie
Poeta Zdzisław Kleszczyński i malarz Konstanty Mackiewicz nasatyrycznym rysunki Jana Szczepkowskiego, 1926 r.